כיני ערווה

כיני הערווה הידועים גם בשם "מנדבושקס" הם למעשה חרקים טפילים קטנים ולא מסוכנים שאוהבים לחיות בשערות גוף גסות כמו שערות הערווה, וליזון את דם גופנו (ואפילו יש להן צבתות לשם כך). מדובר במצב מאוד שכיח בכל העולם, ולמרות שהכינה עוברת בזמן קיום יחסי מין, היא אינה מוגדרת כמחלת מין.

מרגע ההדבקה ועדה הופעת התסמינים יכולים לעבור מספר ימים עד מספר שבועות.

הכינה יכולה לחיות לא רק באזור שערות הערווה, אלא גם בשערות החזה, הבטן, הגב, בית השחי, שערות הרגליים, בזקן (אצל גברים) ומקרים נדירים, גם בגבות.

הכינה אינה מסכנת בריאותית (בניגוד למחלות מין) וקל יחסית לטפלה, למרות שלעיתים הטיפול יכול להימשך זמן רב.

ממשיכים?

הידעתם?

כינת הערווה דומה קצת לכינת הראש (חלק מתארים אותן כסרטנים מיניטורים), למרות שהראשונה כמעט ולא שורדת על שערות הראש. היא מגיעה עד גודל של 2 מילימטרים. צבעה אפרפר, ובדומה לזו של הראש, גם כאן הביצים שהיא מטילה נצמדות לבסיס השערה. כינת הערווה, בניגוד לראש, אינה קופצת, אלא זוחלת משערה לשערה.

כינת הערווה

האם קונדום מגן?

לא. הכינה עוברת, או יותר נכון, זוחלת בין השערות, כמעט תמיד בזמן מגע מיני. קונדום אינו יכול להגן במצב כזה. בנוסף, הכינה יכולה לעבור דרך שימוש במצעים, מגבות או בגדים עם אדם שיש לו כינים.

תסמיני כינת הערווה

כאמור, מרגע ההדבקה ועד הופעת התסמינים יכולים לעבור מספר שבועות, אך ברגע שהכינים מתחילות להיות מוזנות מדם הגוף, התסמין הברור ביותר שמתחיל הוא גרד עז.

בנוסף, תסמינים נוספים הם:

• זיהום שנוצר בעקבות הגירוד האינסופי.
  • באזור הגרד מתחילות להופיע נקודות כחולות שהן למעשה סימני הנשיכה של הכינים.
  • יכולים להופיע כתמי דם באזור הגרד שיכול להיות גם עקב הנשיכות.
  • לעיתים רואים נקודות שחורות שנושרות על התחתונים והן הצואה של הכינים.
  • אפשר,אך בקושי, לראות את ביצי הכינה (נקראות nits). הן קטנות, עגולות, בצבע צהוב או לבן ומרוכזות במצבור.

איבחון המחלה

אבחון ודרכי הטיפול

אחרי אבחון של רופא שיבדוק ויאתר את הביצים בין השערות, תקבלו תכשירים לשימוש ביתי. בדומה לטיפול בכיני הראש, גם כאן תקבלו המלצה לשמפו קוטל כינים. לרוב אלו יהיה תכשירים שמכילים מלתיין או פרמטרין.

את החומר צריך למרוח על כל הגוף פרט לשער הראש, הגבות והריסים.

לעיתים צריך לנסות מספרת תכשירים עד הצלחת הטיפול.

מומלץ גם להרתיח את המצעים והבגדים כדי למנוע הדבקה נוספת מהם. לעיתים יש לחזור על הטיפול וההרתחה מספר פעמים.

יש ליידע את בני זוגכם במידה ונדבקתם בכינים. גם הם יצטרכו לראות רופא, וכנראה לטפל בעצמם.

חזרה לקיום יחסי מין תהיה רק לאחר סיום הטיפול בכינים.

אפשר להידבק בכנים יותר מפעם אחת במהלך החיים.

טיפול במצב

ישנם תכשירים ללא מרשם רופא, וישנם תכשירים חזקים יותר שמצריכים מרשם, ולפעמים יעילים יותר, אך יכולים לגרום לגירוי בעור. במידה ואתם חווים תגובות אלרגיות, הפסיקו את הטיפול וחזרו לרופא לצורך בירור המצב.

אם הינך בהריון עליך להתייעץ עם רופא הנשים שלך לפני התחלת כל טיפול.

כאמור, הטיפול הוא לא רק שלכם, אלא גם של אזור מחייתכם. כל אחד יכול להידבק בכינים ולכן חשוב לשטוף היטב מצעים, בגדים וחפצים נוספים במים רותחים וליידע את בני זוגכם על המצב.