מחלת העגבת

עגבת, Syphilis, היא מחלת מין שכיום אינה שכיחה במיוחד כמו מחלות מין אחרות, לדוגמה, וירוס ה- HPV (וירוס הפפילומה).

נגרמת מחיידק שנקרא טרפונמה פלידום ומתחילה כפצע רגיל על איבר המין, הפה או פי הטבעת.

המחלה מתפשטת במגע עור עם עור נגוע.

בארץ נדבקים ממנה מספר יחסית נמוך של אנשים בכל שנה.

היא קלה לטיפול, אך כמו שאר מחלות המין, במידה ואינה מטופלת, יכולה לגרום לסיבוכים רפואיים.

בואו ונכיר מקרוב את המחלה כשמפורסמים חלו בה לאורך ההיסטוריה, החל מטולסטוי, ועד אל קפונה.

הידעת?

מה מקור השם?
לפי אחת התיאורטיות, המחלה נוצרה כתוצאה ממוטאציה בבקטריה שגורמת למחלת הפטלת, והגיעה לאירופה על ידי קולומבוס וצוותו בזמן חזרתם הביתה מהמסע.
בשנת 1495 תועדה המחלה כנראה לראשונה בקרב חיילי צרפת. כ-50 אלף מתוכם חלו במחלה ולבסוף צרפת לא הצליחה להביס את האיטלקים. שיעור התמותה באותה התקופה היה גבוה ומהיר.

עגבת

ניתן לזהות את המחלה דרך בדיקה לנוגדני עגבת. קונדומים עוזרים להגן מהידבקות, אך עדיין אפשר להידבק ביחסי מין לא מוגנים.

תסמיני העגבת

עגבת היא מחלה חמקמקה. לאחר ההדבקות הראשונית היא יכולה להישאר רדומה בגוף למשך שנים רבות, ורק אז להפוך שוב לפעילה.

בישראל מאובחנים מאות בודדות של אנשים בכל שנה.

נציין כי המחלה לא יכולה לעבור במגע רגיל. אין חשש מחיבוק, החזקת ידיים, שיעול ועוד עם אדם שיש לו את המחלה.

כאמור, המחלה מתקדמת בשלבים, והסמפטומים משתנים בהתאם לשלב בו נמצאים, כאשר לעיתים השלבים חופפים, ולעיתים עובר פרק זמן ארוך משלב לשלב.

כל שלב מדבק לאחרים.

השלב הראשוני מתאפיין בפצעים קטנים, לרוב באזור איבר המין, במקום שהחיידק נכנס לגוף (הפצעים נקראים Chancres).

בדרך כלל נראה פצע אחד כזה שיופיע מספר שבועות עד חודשים ממועד ההדבקה. לרוב יהיה ללא כאב, ולכן קל לפספסו. לאחר חודש הפצע יחלים.

השלב השני יתחיל מספר שבועות אחרי ההחלמה. אז נתחיל לראות פריחה, שגם איתה אפשר להתבלבל ולחשוב שהיא אלרגיה למשהו, אך הפריחה הזו תתחיל להתפשט בכל הגוף.

אליה יתווספו פצעים בפה ובאברי המין. חלק מהאנשים גם יחוו נשירת שיער, כאבי שרירים, חום, כאב גרון ובלוטות לימפה מוגדלות.

תסמינים אלה יכולים לעבור תוך מספר שבועות, או לבוא ולחלוף מידי פעם (עד שנתיים).

השלב הזה אורך לרוב בין 2-6 שבועות.

השלב החבוי– לאחר השלב השני העגבת הופכת לחבויה. השלב הזה יכול להימשך שנים ולהיות סטטית או להחריף אל השלב השלישי.

השלב השלישי כאן כבר המחלה יכולה לפגוע במוח, בעיניים, בלב, בכלי הדם, בכבד ובעצמות.

הדבקה וטיפול בעגבת

איך נדבקים ומה דרכי הטיפול

איך ניתן להידבק

המחלה היא מחלת מין, ולכן עוברת במגע מיני.

בנוסף, עלייה במספר הפרטנרים המיניים יכולה להעלות את הסיכוי להדבקות.

אז מה עושים נגדה?

מקפידים לקיים יחסי-מין מוגנים בכל פעם שאתם מקיימים יחסים אוראלים, אנאלים וואגינאלים. אמנם המחלה עוברת דרך פצעים שהקונדום לא תמיד יכול לכסותם,  אך הוא עדיין עוזר משמעותית להפחית את הסיכוי להדבקות.

זכרו, גם אם החלמתם, עדיין אפשר להידבק בעגבת שוב.

יידעו את בני זוגכם אם נמצאתם חיוביים למחלה.

האם ניתן להידבק בעגבת דרך נשיקה?

עגבת לרוב לא עוברת בנשיקה, וכן, כאמור, דרך יחסי מין אוראלים, ואגינאלים או אנאלים.

אבל, המחלה כן יכולה לגרום לפצעים בפה, ואלו יכולים לגרום לבקטריה לעבור למישהו אחר במידה ויש מגע רקמות בין אדם בריא לחולה (דרך השפתיים, לשון וכד'). ככל שהמגע ארוך יותר, כך פוטנציאל ההדבקה גדל.

איך מטפלים בעגבת

לאחר שבדיקת מעבדה תאתר נוגדנים של המחלה, והרופא יזהה את הפצעים האופיינים למחלה, הוא יתן לכם טיפול אנטיביוטי מסוג פנצילין. בזמן הטיפול אסור לקיים יחסי מין.

עגבת בעין

אפשר להידבק במחלה גם בעיניים.

עגבת עינית, או Ocular Syphilis, יכולה לקרות, אך לא שכיחה. בהעדר טיפול תגרום לבעיות ראיה חמורות עד סכנת איבוד מוחלט שלה.

מאלו שנדבקו בעגבת בעיניים, רובם נדבקו בחלק הפנימי של העין, המצוי בין לחמית העין לרשתית הנקרא "ענבייה". ניתן להידבק בענבייה הקדמית, האמצעית והאחורית.

עגבת בהריון

הריון

נשים נשאיות יכולות להעביר את המחלה לילדם דרך השילייה או בזמן הלידה.

ניתן ואף רצוי לעבור בדיקה אצל רופא הנשים שלך כדי לוודא שאינך נשאית של זה. ככל שהגילוי יהיה מוקדם יותר, כך הטיפול ימנע בעיות עתידיות בעובר.

אצל תינוקות שכן נדבקו, לרובם לא היו סימפטומים, ולחלקם היתה פריחה בכפות הידיים והרגליים. סימנים נוספים הגיעו לאחר תקופה מסוימת, והיו חירשות, עיוותים בשיניים ובאף.

יש לזכור כי הטיפול במחלה באמצעות מתן אנטביוטיקה לנשים בהריון יעיל . רק נשים שלא טופלו המשיכו וילדו ילדים חולים.