כל המידע על

קונדום או גלולות

ראשית נתחיל מהתשובה לשאלה מה עדיף קונדום או גלולה. התשובה לכך היא שזה תלוי וקצת יותר מורכב משאלת כן ולא. במה זה תלוי? בגיל שלך, במצב הבריאותי, במצב הזוגי וגם באופי שלך.

ממה את רוצה להגן על עצמך?

כשמדברים על אמצעי מניעה מניחים באופן אוטומטית שהדבר החשוב ביותר הוא הגנה מפני הריון בלתי צפוי. רבים שוכחים שאמצעי המניעה נועדו להגן גם מפני מחלות מין. מחלות שאומנם לרובם קיים טיפול, אך חלקתן נחשבות גם היום לחשוכות מרפא.

ישנן שתי דרכים עיקריות להישמר מפני מחלות מין, הראשונה היא בדיקה לגילוי של מחלות מין. מדובר בבדיקת דם פשוטה אשר ניתן לעשות במסגרת הבדיקות בקופת החולים. דרך זו מצוינת למי שנמצאת במערכת זוגית מונוגמית ומחייבת.

במקרים בהם אינך נמצאת במערכת זוגית מהסוג ועל כן לא ניתן להתבסס על בדיקות בכדי לוודא את בריאותו של הפרטנר המיני שלך, הדרך היחידה להגן מפני מחלות מין הינה שימוש בקונדום.

מבחינה בריאותית

ישנם מקרים בריאותיים מסוימים אשר מונעים מנשים להשתמש הן בגלולות והן בקונדומים. ההגבלה העיקרית, מבחינה בריאותית, על השימוש בקונדומים הינה רגישות ללטקס (החומר ממנו עשויים מרבית הקונדומים כיום). מקרים מהסוג מתגלים בדרך כלל בגלל אי נעימות וכאבים בזמן קיום יחסי מין עם קונדום. במקרים כאלו מומלץ לחפש קונדומים שאינם מכילים לטקס או לבחור באופציה של גלולות במקום.

במקרה של גלולות, ישנן קבוצות סיכון אשר יכולות להיפגע מהשימוש בגלולות היות ומדובר באמצעי מניעה המכיל הורמונים. ההורמונים מופשרים לגוף כל יום ביומו לאחר נטילת הגלולה. קבוצות סיכון אלו כוללות בתוכן, נשים מעשנות, נשים עם רקע משפחתי או אישי של קרישיות יתר, נשים בעלות עודף משקל ונשים עם בעיות וויסות הורמונולויות. במקרים אלו הרופא ימנע מלתת מרשם לגלולות היות והשימוש בהן יכול לסכן את חיי האישה.

גם לאופי יש כאן שיקול

לדעתי לאופי של האישה יש חשיבות גדולה מאוד על הבחירה שבין גלולות לקונדומים. הסיבה לכך מגיעה מהעובדה שכשאת משתמשת בגלולות עליך לזכור לקחת בכל יום באותה שעה את הגלולה, במידה ולא תעשי כן יעילות הגלולות יורדת משמעותית ואת עשויה למצוא את עצמך מצד אחד עם הפרעות של המחזור במהלך החודש ומנגד עם סיכון גובר להיכנס להריון. לכן, לפני בחירה בגלולות עליך לחשוב טוב טוב האם סדר היום שלך והאופי שלך מאפשרים לך לקחת גלולה באופן קבוע בזמן הנדרש.

מבחינת קונדומים, אחד החסרונות העיקריים שלהם הינה הבעיה שלא ניתן להיות ספונטניים בעת קיום יחסי המין. יש צורך לדאוג שבכל עת יהיה קונדום נגיש. כמו כן, קיימים מקרים בהם הגבר יתעקש על קיום יחסי מין ללא קונדום (ובעצם ללא הגנה כלל), ולכן עליך להיות אסרטיבית מספיק כדי לדעת לעמוד על שלך ולא לאפשר זאת.

שורה תחתונה

השורה התחתונה בנושא הזה, היא שאין שורה תחתונה. אין אף אדם שיוכל להגיד האם עדיף קונדום או גלולות. ניתן להסתכל על הסיכום הכללי של המאפיינים שצוינו כאן ולהמליץ על האמצעי המתאים יותר אך לא מעבר. כמו כן, נשים רבות עשויות לאורך חייהן להחליף בין גלולות לקונדומים בהתאם לשינויים שחלו בחייהן.

למשל בחורה צעירה שלא נמצאת במערכת זוגית ויש לה פרטנרים זמניים, תעדיף להשתמש בקונדומים, גם בכדי להגן על עצמה מפני מחלות מין וגם בכדי להימנע מהצורך בלקיחת הורמונים בתדירות יומית. לעומתה בחורה במערכת יחסים יציבה שהיא ובן זוגה עברו בדיקות לגילוי מחלות מין, תעדיף להשתמש ברוב המקרים בגלולות, מה שיאפשר לה ספונטניות ביחסי המין והגנה לאורך כל החודש.

לסיכום אציין ואגיד שלעיתים רבות ההחלטה בגיל צעיר ובסטאטוס זוגי או רפואי מסוים על אמצעי המניעה המועדף עשויה להשתנות והעיקר הוא להרגיש מוגנת הן מהריון לא רצוי והן ממחלות מין. 

עוד על

האתר למחלות מין והריון לא רצוי

השתמשו באמצעי הגנה

בדקו את עצמכם מידי פעם כנגד אותן מחלות, וזכרו, ניתן למנוע את רוב המחלות ע"י שימוש באמצעי מניעה בכל פעם שמקיימים יחסים. (בדגש על שימוש בקונדום)