כלמידיה ועגבת

כלמידיה ועגבת הן חלק ממחלות המין הפוקדות רבים מאיתנו לא פעם. ובכן, אם הרופא אמר לכם שנדבקתם, זה ודאי לא נעים, אך דעו שאתם לא היחידים וכי אלו מחלות מין נפוצות ושכיחות.

אז מה זה אומר?

כלמידיה

כלמידיה טרכומטיס, בשמה המלא, הינה מחלת מין חיידקית הנחשבת לשכיחה ביותר. החיידק נפוץ גם בקרב נשים וגם בקרב גברים והוא בדרך כלל גורם לדלקת, אצל נשים בצוואר הרחם ואצל גברים בשופכה.

מהם הסימפטומים?

אחוז גבוה של נשים אינו חש בסימפטומים מובהקים, לכן הדבקות במחלה היא מאוד נפוצה.

בדרך כלל, אם יופיעו סימפטומים הם יכללו כאבים באגן והרחם, הפרשות נרתיקיות, דימום אינו רגיל לאחר קיום יחסי מין, בעת קיום יחסי מין, בין ווסתות או דימום ווסתי לא רגיל.

שכמו אצל הנשים, גם אצל גברים לרוב לא יורגשו סימפטומים מובהקים, אך במידה ויחולו ניתן יהיה להבחין בהפרשות עכורות / לבנות / מימיות מהפין, כאבים באשכים או במתן שתן.

איך נדבקים?

ההדבקה בכלמידיה היא הדבקה בדרך כלל שקטה. לרוב הנדבקים לא ירגישו סימפטומים והנשא לא יבחין בתסמינים מובהקים.

ההדבקה נעשית בקצב מהיר ומתפשטת ללא איתור, זאת מפאת העובדה כי היא מחלה א – סימפטומטית.

ההדבקה נעשית על ידי מגע מיני אינו מוגן, וגינאלי, אנאלי ואוראלי ואינו מחייב חדירה. נוזל זרע או הפרשות נרתיקיות שנגועים בחיידק הכלמידיה עלולים להדביק דרך אחת מהדרכים הללו, ולגרום לזיהומים בפי הטבעת, הגרון, איברי המין וכן גם בעיניים במידה ומתקיים מגע ישיר.

מהם הסיבוכים העלולים להיגרם מהחיידק?

ובכן, קיימים סיבוכים משמעותיים במקרה של הזנחה, הן בגברים והן בנשים.

אצל נשים, זיהום כזה עלול להתפשט לעבר הרחם ולגרום לדלקת באגן. דלקת כזו עלולה לפגוע בחצוצרות האישה, מה שיכול לגרום לפגיעה קשה בפריון האישה עד כדי עקרות, להיריון חוץ רחמי ולסיכויים גבוהים להפלה טבעית.

גם אצל גברים עלולים להיגרם סיבוכים לא רצויים. גם במידה ואין הופעת סימפטומים, החיידק דוגר בגוף וללא טיפול עלול להמשיך בפעולתו. אצל גברים, עלולים להתפתח סיבוכים כגון אשכים מודלקים ונפוחים, בעיות פיריון ודלקת מפרקים.

מהם דרכי טיפול?

בראש ובראשונה, דרך הטיפול היעילה ביותר היא שימוש בקונדום לפני כל קיום יחסי מין שאינם בטוחים עבורנו. "איזהו החכם הרואה את הנולד". בכדי לא להגיע למצבים כאלו, עלינו להישמר מפני מחלות ולשמור גם על אחרים.

מלבד זה, חשוב מאוד להיבדק כל תקופה מסוימת בהתאם להנחיות הרופא, ולהיות ערים לסטטוס המיני ולכמות הפרטנרים.

הטיפול לאחר ההדבקה יינתן על ידי רופא והוא לרוב יכלול טיפול באנטיביוטיקה המהווה יעילות של כ – 95% בשימוש נכון ועקבי.

עגבת

שכמו כלמידיה, גם עגבת הינה מחלת מין זיהומית הנגרמת ממגע מיני לא מוגן. חיידק בשם טרפונה פלידום, הוא הגורם למחלת העגבת (סיפיליס).

מהם הסימפטומים?

העגבת מתפתחת באופן הדרגתי ועלולה לדגור זמן רב אצל גוף האדם גם ללא תסמינים.

זמן קצר לאחר ההדבקה, ניתן יהיה להבחין בכיב, פצע על איברי המין, פי הטבעת, הלשון או השפתיים. זהו שלב של עגבת ראשונית. לרבים מהחולים, חולפים הכיבים אך המחלה עדיין נמצאת בגוף.

לאחר כמה שבועות, ללא טיפול, המחלה ממשיכה להתפתח וניתן יהיה להבחין בפריחה אדמדמית על העור, בדרך כלל על כפות הידיים והרגליים, מלווים בכאב, חום, כיבים דמויי יבלות נוספים על איברי המין ובלוטות לימפה נפוחות.

המחלה ממשיכה להתפתח, אך עם זאת סימפטומים מוזכרים אלו עלולים להיעלם ולהופיע כל פעם מחדש, או כלל לא.

מהם הסיבוכים?

במקרים של גילוי בשלב השלישי ייתכנו סימפטומים קשים יותר שיכולים להעיד על גרימת נזק של המחלה לאיברים חיוניים ושונים בגוף. סימפטומים אלו עלולים לכלול פגיעה בראייה, תחושות נימולות בגפיים ועוד. במקרים כאלו הנזק הנגרם הוא קשה.

מהם דרכי טיפול?

גילוי מוקדם של עגבת מצריך טיפול יחסית קל של המחלה. הטיפול נעשה כמובן על ידי היוועצות עם רופא לאורך כל הדרך ובו שימוש באנטיביוטיקה – פניצלין. לעיתים גם נעשה שימוש בזריקת האנטיביוטיקה שביכולתה לעכב את התקדמות המחלה בתנאי שזו נעשית בשנה הראשונה להדבקה.

שכמו בכלמידיה, שימוש בקונדום והימנעות מיחסי מין אינם מוגנים, הם הדרך הנכונה והרלוונטית ביותר עבורכם להישמר מפני כל אלו.

חשבו כמה צעדים קדימה ושמרו על בריאותכם ועל בריאות חברכם.