הרפס

הרפס הוא שם של משפחת וירוסים. המוכרים ביותר הם HSV-1 ו HSV-2 הנגרמים מוירוס שנקרא Herpes simplex והם יוצאים בפנים ובאיברי המין, בהתאמה, ואחרי מגע מיני.

המשפחה "ידועה לשמצה" בכך שהם נכנסים לגוף ומתלקחים מידי פעם. לא מדובר במחלה מסוכנת, אך במקרה של הריון יש חשש להדבקה של היילוד.

אין תרופה לווירוס, אך ישנן תרופות שיכולות להקל על הסיפטומים בזמן שהווירוס פעיל.

בואו ונכיר יותר את בני המשפחה…

הידעתם?

וירוס ההפרס שייך לאותה משפחה של נגיפים ובהם אלה הגורמים למחלת הנשיקה ואלו הגורמים לשלבקת חוגרת במבוגרים.

וירוס ההרפס
הרפס ואגינלי

התפרצויות חוזרות?

לחץ, מזג אוויר, מחלה נוספת, כל אלו יכולים לגרום להתפרצויות חוזרות של הווירוס. לא תמיד נדע מהו הגרום למצב, אבל הרפס הוא לכל החיים, וכך גם האפשרויות להתלקחויות חוזרות.

עוד קצת מידע על הווירוס

הרפס

כאמור, אלו משפחה של וירוסים שהנפוצים ביותר הם HSV-1 שאחראי בעיקר לפצעים שאנו רואים על השפתיים, האף ולעיתים על איברי המין, וזה כתוצאה ממין אוראלי (Labial herpes). ו-HSV-2 שגורם לפצעים באיברי המין (Genital herpes).

שני דברים מייחדים את הווירוס הזה: הוא נשאר בגוף לכל החיים, וברגע שהוא נכנס לגוף הוא נשאר "רדום" ומתפרץ מידי פעם.

הוא עובר במגע מיני אוראלי, אנאלי וואגינאלי לא מוגן.

ההתפרצויות יכולות להתרחש לסירוגין במשך שנים, והן יהיו בדמות פצעים כואבים.הבשורה היותר משמחת היא שכל התפרצות קלה יותר מקודמתה.

אין תרופה למחלה, אבל ישנן תרופות שיכול להקל זמן ההתפרצויות.

איבחון המחלה

אבחון

מהם הסימפטומים למחלה?

מרגע החשיפה הראשונית ועד הופעת הפצעים יכולים לעבור מספר ימים ועד שבועות, אך ברגע שיש התפרצות רבים יפתח תסמינים דמויי שפעת, חום, כאבי שרירים בלוטות לימפה מוגדלות וכד'. בנוסף ייתכנו:

• כאב או גרד באזור אברי המין
  • יבלות קטנות או שלפוחיות לבנות
  • כיבים שנגרמים מהיבלות שהתפוצצו

הפצעים אמורים להגליד תוך מספר שבועות.

לאחר ההתפרצות הראשונית יש שלא יחוו שוב תסמנים, ויש, שיסבלו מהתלקחויות מידי פעם.

לרוב לא תצטרך אבחנה מעבדתית למחלה, אך במידה וכן, תילקח דגימה מהפצעים ותישלח למעבדה לזיהוי הווירוס.

אם ההרפס הוא ואגינלי, לעיתים הרופא יבצע בדיקות נוספות לאיתור מחלות מין אחרות.

טיפול בהרפס

דרכי טיפול ומניעה

לא ניתן לרפא את המחלה, ובכל מקרה, המחלה עוברת ללא טיפול מיוחד תוך מספר ימים.

כיום ניתן למצוא בשוק משחות או כדורים, כדוגמת זובירקס, שעוזרים לקצר את משך ההתקף ולהפחית את התסמינים.

איך מונעים הדבקה:

1. לא באים במגע ישיר עם הפה או איברי המין של אדם שיש לו פצעים פעילים.
  2. משתמשים תמיד בקונדום. אמנם זה לא תמיד ימנע הדבקה, אך זה יעזור לצמצם את האפשרות.
  3. לא לשתות או לאכול מאותם הכלים שבהם השתמש אדם שיש לו הרפס פעיל.
  4. אם את בהריון וחווה או חווית התפרצויות של המחלה- עליך ליידע את רופא הנשים שלך על כך.
  5. אם את חווה התפרצויות קבועות, שוחחי על כך עם רופא המשפחה שלך כדי לשקול טיפול תרופתי מונע.