איידס

למרות שהמונח "איידס" שגור יותר בתודעה הציבורית, צריך לקרוא למחלה בשמה המדויק יותר שהוא על שם הווירוס שתקוף את המערכת החיסונית, והוא וירוס הHIV.

איידס נהפכה למגפה בשנות ה-80 בעולם, והוכיחה שוב עד כמה יחסי מין מוגנים יכולים להציל חיים.

כל אחד יכול לחלות בזה, וכל מה שהווירוס צריך הוא לעבור לרקמות ריריות בגוף אחר או היישר לתוך מחזור הדם.

עד כה לא נמצאה תרופה או חיסון למחלה.

HIV

וירוס זה תקוף את המערכת החיסונית, או יותר נכון, את תאי הדם הלבנים (לימפוציטים מסוג CD4) שעוזרים לגוף להילחם בזיהומים, וגורם לאנשים שנדבקו בווירוס להיות יותר פגיעים לזיהומים ומחלות קיימות או לזיהומים שבאופן רגיל לא היינו רואים אותם אצל אנשים עם מערכת חיסונית בריאה (Aids related illnesses).

HIV

הווירוס עובר על ידי מגע עם נוזלי גוף, דם, נוזל זרע, הפרשות מהנרתיק, לרוב בזמן קיום יחסי-מין. אין אפשרות להירפא מהווירוס, אבל אפשר לשלוט בו על ידי לקיחת תרופות הנקראות ART antiretrovirals therapy. לעיתים נקראות "קוקטייל" והן למעשה פוגעת במעגל החיים של הווירוס והופכת אותו למחלה כרונית, שאמנם לא ניתן להירפא ממנה, אך ניתן לחיות בה חיים שלמים. כשמקפידים על הטיפול ניתן לחיות חיים ארוכים ולנהל קשרים מיניים.

עוד על המחלה

השלב באחרון בזיהום HIV נקרא "איידס", כאשר המערכת החיסונית מפסיקה לעבוד.

נאמר שאדם זה:

1. בעל מספר תאי CD4 שירדו מתחת ל- 200 cells/mm3. במערכת חיסונית בריאה נצפה לטווח של בין 500-1600 cells/mm3.
  2. אדם שפיתח זיהום אחר בגוף עקב החלשות המערכת החיסונית שלו למרות, או בנוסף, שספירת תאי CD4 אצלו תקינה.

איך ניתן להידבק בווירוס?

1. יחסי מין לא מוגנים- זוהי הדרך הנפוצה ביותר להעברת המחלה. כל יחסי מין (אנאלים, אוראלים או ואגינלים) גם אם חד-פעמיים, נושאת את הסיכון לכך.
  2. אם לילדה- בזמן ההריון, הלידה או ההנקה אם שאינה מטופלת נגד הוירוס מסכנת את ילדה.
  3. דם- שימוש במחטים, ובעבר, קבלת מנות דם נגועות.

איך לא נדבקים?

כל מגע שאינו מערב בתוכו מגע של דם עם דם או עם רקמות ריריות הוא בטוח לגמרי (לחיצת יד, חיבוק, נשיקה ,זיעה, דמעות או רוק….וגם לא דרך יתושים).

האם ניתן למנוע הדבקה?

איך ניתן למנוע הדבקה?

דיי בקלות.

1. הקפידו להשתמש בקונדום בכל פעם שאתם מקיימים יחסי מין. הקונדום עוזר להגן כנגד ההדבקה של מרבית מחלות המין. אם אתם נמצאים במערכת יחסים מונוגמית, בדקו את עצמכם כנגד מחלות מין ורק אז הפסיקו.
  2. כל מגע עם אדם מדמם חייב להתבצע על פי כללי הבטיחות הקיימים.
  3. במידה ונחשפתם לווירוס, הקפידו לקחת את הטיפול התרופתי הקיים. ללא ההקפדה, תוחלת החיים נעה בממוצע כ-10 שנים. ניתן לחיות חיים ארוכים ולנהל חיי משפחה עם מקפידים על הטיפול.

מהם סימני המחלה

לאחר ההדבקה יש שלא יראו כל סימפטום לכך, ויש שיחוו תסמינים דמויי שפעת, אשר אמורים לחלוף אחרי מספר ימים עד שבועות. שלב זה הנקרא השלב האקוטי  (acute HIV)הוא המדבק ביותר במגע מיני לא מוגן.

מספר שנים אח"כ עם המשך הריסת תאי ה-CD 4, רמת התאים הולכת ויורדת עד שמגיעה לרמה המינימלית, ועימה, עליה מסוכנת של נגיפים בדם.

בזמן זה אותו נשא סובל מתסמינים מרובים, ובהם, חום, ירידה במשקל, בעיות בראיה, ועד סכנת מוות.

איך ניתן לאבחן את המחלה?

רק במעבדה על-ידי בדיקת דם. הבדיקה מגלה נוגדנים שהגוף ייצר נגד הווירוס, וגם חלבון מסוים של הויורס שנקרא אנטיגן p24.