כל המידע על

מחלות מין ואיך להימנע מהדבקה

נתחיל מהדרך העיקרית, הפשוטה והחשובה ביותר להימנעות ממחלות מין, שימוש בקונדום! אבל המציאות היא לא כזו פשוטה ויש עוד היבטים ועניינים שיש לזכור ולדעת בכל מה שקשור למחלות מין.

מהן מחלות מין?

כשמדברים על מחלות מין, אין מדובר במחלה אחת אלא במשפחה שלמה של מחלות שהמשותפת לכולן הינה העובדה שהן מועברות באמצעות קיום יחסי מין. חלק מהמחלות משפיעות ופוגעות באיברי המין (או פי הטבעת) וחלק גורמות לפגיעות שונות במערכת החיסון או במערכות אחרות בגוף (למשל HIV).

ישנם סוגים רבים של מחלות מין כשהמפורסמת מבין כולן היא כמובן מחלת האיידס. מדובר במחלה שהפתיעה את העולם וגרמה לפגיעה במערכת החיסונית של מיליוני אנשים. כתוצאה מכך רבים מהם מתו ורבים אחרים חיים כיום כשהמחלה מוגדרת כרונית וחשוכת מרפא.

מחלות מין נוספות כוללות בתוכן מחלות ככלמידיה, הרפס, סקביאס, זיבה וקונדילומות. לכל אחת מהן יש תופעות שונות שיכולות לכלול גרד, הפרשות לא נעימות, צריבה וגם יבלות.

איך נמנעים

איך מחלות מין מעוברות

כדי לדעת כיצד להתמגן ממחלה מסוימת יש צורך להבין איך המחלה הזו מועברת, בעצם כיצד אפשר להידבק בה?

כל מחלות המין עוברות באמצעות קיום יחסי מין. כשמדובר על יחסי מין הכוונה הינה רק ליחסי מין ווגינליים אלא גם ליחסי מין אוראליים ואנאליים. ישנן מחלות מין אשר יכולות לעבור גם בדרכים אחרות, כמו שימוש במזרק משומש או מנת דם נגועה. אך לגבי שיטות העברה אלו ההמלצה העיקרית היא לא לקבל מנות דם במדינות העולם השלישי (בכל מדינה מערבית מבצעים בדיקות לכל מנת דם שנתרמת) וכמובן בשימוש במחטים (עדיף לא להשתמש בסמים מראש) אך גם במרפאות, אצל מקעקעים ורופאי שיניים צריך לבדוק טוב טוב שהמחטים/ ציוד מחוטא או/ו חד פעמי.

אם נחזור לעניין יחסי המין, ישנם מיתוסים שאנשים (בעיקר לא אחראים במיוחד) מספרים, שבמין אנאלי או אוראלי אין צורך להשתמש בקונדום כי לא ניתן להידבק במחלות מין. אז אחזור על כך שוב. מחלות מין שונות יכולות לעבור גם במין אוראלי וגם במין אנאלי ולכן יש להיזהר תמיד.

איך שומרים, איך נזהרים

בדיקות לגילוי מחלות מין

כמו מחלות רבות אחרות גם מחלות מין יכולות להופיע ללא תסמינים. הכוונה כאן היא שהאדם החולה, כלל אינו יודע שהוא חלה אך במהלך כל הזמן הזה הוא עשוי להדביק את הפרטנרים המיניים שלו.

הדרך היחידה לשלול מחלות מין הינה בדיקה לגילוי שלהן. כאן יש לזכור שישנן מחלות שזמן הדגירה שלהן הוא יחסית ארוך (מספר חודשים), ולכן ייתכן שתקבלו תשובות שליליות (שאינכם חולים), למרות שבפעול אתם מתחילים לפתח את המחלה. למשל בדיקה לגילוי מחלת האיידס תהיה 100% נכונה 3 חודשים לאחר המגע המיני הלא בטוח, כל תשובה שלילית לפני כן עשויה להיות מוטעית.

שימו לב, ישנן מחלות מין שיכולות לעבור גם מבעד לקונדום ואינן מתגלות בבדיקות למחלות מין,  למשל וירוס הפפילומה אשר מדביק את תאי העור ויכול לעבור גם בשפשוף של המפשעה. לכן מומלץ לבצע בנוסף לבדיקות לגילוי מחלות מין גם בדיקות פאפ שגרתיות.

ההמלצה האישית והכי טובה שניתן לתת לכל זוג שמתחייב זה לזו (לא לא, הכוונה כאן היא לא לנישואים, אלא פשוט לזוג שהופך למונוגמי), היא ששני בני הזוג יבצעו בדיקה לגילוי מחלות מין.

את הבדיקה ניתן לעשות בקופת החולים, עם קבלת מרשם מרופא המשפחה כמו כן, ניתן לפנות למרפאות של משרד הבריאות בהן ניתן לבצע את הבדיקות בחינם ובדיסקרטיות מלאה. ישנן שתי מרפאות מהסוג:

  1. מרפאת לוינסקי בתל אביב, טל: 03-5373738.
  2. מרפאת הפרסים בחיפה,  טל: 04-8619719.

 

מה לעשות אם אין לי בן/בת זוג קבועים

במקרה כזה הדרך היחידה להימנע מהדבקה (או אם נהיה מדויקים יותר להקטין את הסיכויים לכדי אחוזים בודדים בלבד), הינו השימוש בקונדום בכל מגע מיני. אם הפרטנר/ית אינם מסכימים לכך, הימנעו מייחסים איתם. עדיף להיות מוגנים מאשר מודאגים.

עוד על

האתר למחלות מין והריון לא רצוי

השתמשו באמצעי הגנה

בדקו את עצמכם מידי פעם כנגד אותן מחלות, וזכרו, ניתן למנוע את רוב המחלות ע"י שימוש באמצעי מניעה בכל פעם שמקיימים יחסים. (בדגש על שימוש בקונדום)