זיהום באגן - גורמים, מניעה וטיפול

מחלת אגן דלקתית Pelvic inflammatory disease) PID) היא זיהום של איברי הרבייה הנשיים, כולל האגן, הבטן התחתונה, החצוצרות, השחלות, הרחם וצוואר הרחם. ברוב המקרים, החיידקים הגורמים לזיהום חודרים לנרתיק, ומשם הדלקת עלולה להתפשט לאזורים נוספים. זיהום באגן יכול לגרום לסיבוכים ואף להפוך למצב מסכן חיים, ולכן חשוב לזהות, לאבחן ולטפל בהקדם.

הגורמים להופעת זיהום באגן

אחד הגורמים העיקריים למחלה הוא חיידקים אשר בדרך כלל מגיעים לאזור במהלך קיום יחסי מין בלתי מוגנים. לעיתים נדירות החיידקים יכולים להופיע במהלך המחזור החודשי, במידה ועברת הפלה, בעת הלידה או בגלל החדרת התקן תוך רחמי.

גורמים נוספים יכולים להיות שטיפה אינטימית קבועה, שעלולה להפר את האיזון בין החיידקים ה'טובים' ל'רעים' או היסטוריה של זיהום מסוגים שונים באזור האגן והנרתיק.

מידע חשוב

סימפטומים של זיהום באגן

מהם התסמינים של זיהום באגן?

הסימנים של מחלה דלקתית באגן יכולים להיות עדינים או קלים. חלק מהנשים אינן חוות תסמינים, אלא כאשר מתפתח כאב כרוני באזור.

במידה ומופיעים תסמינים, הם יכולים לכלול:

• כאבים באגן.
  • כאבים בבטן התחתונה או העליונה.
  • דימום חריג מהנרתיק, במיוחד לאחר קיום יחסי מין או בין מחזור חודשי אחד לשני.
  • כאבים במהלך קיום יחסי מין.
  • קושי בהטלת שתן.
  • הפרשות חריגות מהנרתיק, שלעיתים מלוות בריח לא נעים.
  • חום.
  • צמרמורת.
  • עייפות.
  • בחילות והקאות.
  • עילפון.

האם זיהום באגן מסוכן?

זיהום באגן יכול לגרום לנזק בחצוצרות ובאיברי הרבייה, לאי פוריות, הריון חוץ רחמי, כאבי אגן כרוניים, כאבים בבטן התחתונה ואף להתפשט לאזורים נוספים בגוף, כולל לזרם הדם, מצב שיכול להפוך לסכנת חיים של ממש.

כיצד מאבחנים זיהום באגן?

במסגרת ביקור אצל הרופא/ה תעברי אחת או יותר מהבדיקות הבאות: בדיקת אגן; בדיקת שתן; תרבית של צוואר הרחם; ביופסיה של רירית הרחם; בדיקת אולטרסאונד של האגן; לפרוסקופיה – הליך בו מוחדר מכשיר מיוחד במטרה לצלם תמונות מתוך האגן וחלל הבטן;

ברוב המקרים תתבקשי לקחת אנטיביוטיקה כדי להתמודד עם הזיהום, ללא קשר לסוג החיידקים שתקפו את גופך. במידה ואת בהריון, אם מופיעה מוגלה או בכל מצב אחר שמונע ממך לצרוך תרופות או שמסכן אותך, תתבקשי לפנות לבית החולים לטיפול מתאים. לעיתים יידרש הליך כירורגי וניתוח, במיוחד אם גופך אינו מגיב לכל סוג אחר של טיפול.

האם  ניתן למנוע ההתפתחות זיהום באגן?

למנוע לחלוטין אי אפשר ויחד עם זאת, אפשר להפחית את הסיכון על ידי קיום יחסי מין מוגנים, הימנעות משטיפות אינטימיות, במיוחד עם סבונים המכילים חומרים כימיים וניגוב מלפנים לאחור, כדי למנוע מהחיידקים לחדור לנרתיק שלך.

שימי לב! הזיהום באגן יכול לחזור, במיוחד אם בן הזוג נדבק גם כן (לעיתים ללא תסמינים) ולכן, חשוב שגם הוא יקבל טיפול ושתימנעו מקיום יחסי מין עד למיגור הזיהום.