כל המידע על

מיתוסים על מחלות מין

לחברה שלנו יש יחס אמביוולנטי כלפי מיניות: מצד אחד סרטים, סדרות ומוזיקה מהללים וחוגגים מיניות, מצד שני, כשזה נוגע לחינוך, גורמים פדגוגים שונים מעדיפים להימנע מלעסוק בנושא. התוצאה של מצב זה היא שצעירים רבים נשארים מבולבלים למדי ומשלימים את המחסור בידע שלהם באמצעות מידע מפוקפק ושמועות לא מבוססות. מצב זה מסוכן ביותר כאשר מדובר במידע על מחלות מין ודרכי ההעברה שלהם. הכתבה הבאה תתייחס למספר קווי מחשבה שגויים ותציג את האמת שמאחורי המיתוסים הללו.

מיתוס ראשון

גלולות למניעת היריון הם אמצעי מניעה מספק

גלולות למניעת היריון הם אמנם אמצעי מניעה יעיל, אך הם אמצעי יעיל למניעת היריון ולא מספקות הגנה מפני מחלות מין כלל. על מנת להימנע ממחלות מין חשוב להקפיד להשתמש בקונדומים בעת כל סוג של מגע מיני, לא לחלוק צעצועי מין ובמידת האפשר, לברר עם הפרטנר המיני שלכם אם הוא סובל או סבל בעבר ממחלות מין כלשהם.

מיתוס שני

נדבקתי במחלת מין- חיי נהרסו

בעבר, הידבקות במחלות מין מסוימות בהחלט הייתה בשורה קשה מאוד. כך למשל חולי עגבת במאה ה-19 גססו באופן איטי וסבלו מיחס מבזה מסביבתם ולפני שנים לא רבות, בשנות ה-80 של המאה ה-20, אנשים שחלו במחלת האיידס נאלצו להתמודד עם דעות קדומות ויחס משפיל בעודם נאבקים במחלה הקשה שגבתה מרבים את חייהם.

היום למרבה המזל, הדברים השתפרו מאוד. אם נדבקתם במחלת מין גורלכם לא נגזר ויש טיפולים רבים שמאפשרים החלמה מלאה או לכל הפחות להנות מאיכות חיים טובה לצד המחלה. באשר לסטיגמות ולדעות הקדומות מצד החברה, הן קיימות במידה פחותה בהרבה בהשוואה לשנים הקודמות ובכל מקרה ברוב לא ניתן לזהות שלאדם מסוים יש מחלת מין אלא אם כן הוא חולק איתכם את המידע הזה.

מיתוס שלישי

לא צריך לחשוש יותר מלהידבק- יש תרופה להכל

יש אנשים שמחזיקים בדעה הפוכה מזאת של האנשים מהסעיף הקודם, ומבחינתם אם מחלות מין אינן עניין של חיים ומוות אין צורך להיזהר שכן במידת הצורך יהיה אפשר לטפל במחלה ישירות. זוהי גישה שגויה ומסוכנת שכן אומנם מחלות המין שלעצמם הן ברות טיפול או אפשר לחיות לצידן, אך הן יכולות לגרום לנזק בלתי הפיך ואף מסכן חיים.

כך למשל וירוס הפפילומה יכול לגרום לעקרות אצל נשים מסוימות או אף להביא להתפתחות של סרטן צוואר הרחם אצל נשים אחרות ובכך לסכן את חייהן. גם איידס עשויה להיות מחלה מסוכנת מאוד, על אף שניתן לחיות עם איידס, המערכת החיסונית החלשה של הלוקים במחלה גורמת לכך שהם נמצאים בקבוצת סיכון ואם חלילה יחלו במחלה אחרת, מערכת החיסון שלהם לא בהכרח תוכל להתמודד עם המחלה.

מיתוס רביעי

אני בזוגיות מונוגמית ולכן איני צריך/ צריכה לחשוש ממחלות מין

כאמור, מחלות מין לא תמיד באות לידי ביטוי בסממנים חיצוניים ויתכן שבן או בת הזוג שלכם חולים במחלה מין כלשהיא מבלי ששניכם יודעים. מחלה שלא השפיעה על בן או בת הזוג שלכם עשויה בהחלט להשפיע עליכם לכן מוטב לא לקחת סיכון ולהיבדק לפני קיום מין לא מוגן ועד אז להקפיד להשתמש בקונדום.

מיניות טומנת בחובה עוצמה רבה וכוח רב ומכיוון שעם כוח גדול באה אחריות גדולה, לפני כל מפגש מיני זכרו כי התנהלות לא נכונה עשויה להשפיע על חייכם וחיי הפרטנרים המיניים שלכם בצורה מרחיקת לכת. הקפידו לקיים מין מוגן, להיבדק בצורה סדירה ובמידת הצורך להיות גלויים עם הפרטנרים המיניים שלכם לגבי מצבכם הרפואי.

עוד על

האתר למחלות מין והריון לא רצוי

השתמשו באמצעי הגנה

בדקו את עצמכם מידי פעם כנגד אותן מחלות, וזכרו, ניתן למנוע את רוב המחלות ע"י שימוש באמצעי מניעה בכל פעם שמקיימים יחסים. (בדגש על שימוש בקונדום)