כל המידע על

שיטת הימים הבטוחים – מדוע לא כדאי להסתמך עליה?

ישנן מספר שיטות למניעת היריון, אחת מהן, ואולי הוותיקה ביותר נקראת "שיטת הימים הבטוחים". על השיטה, כיצד היא פועלת, ומדוע אינה נחשבת מדויקת ומהימנה מספיק, בכל הנוגע למניעת היריון, במאמר הבא.

לפני שיוצרו השיטות המודרניות למניעת היריון כגון שימוש בקונדום, נטילת גלולות או התקן תוך רחמי, יכלו נשים להיעזר בעיקר בשיטת הימים הבטוחים, על מנת למנוע כניסה לא רצויה להיריון. כיום, למרות שנתין להשתמש בגלולות או בהתקן, חלק מהנשים עדיין ממשיכות להסתמך על שיטה זו, שלצערנו לא תמיד מובילה לתוצאות הרצויות.

מהי השיטה ולמה היא לא בטוחה

מהי השיטה ולמה היא לא בטוחה מספיק

מהי שיטת הימים הבטוחים?

כאשר גוף האישה נכנס לתהליך של ביוץ, הרי שזהו הזמן בחודש בו ניתן להיכנס להיריון. מדובר בטווח של בין יום לשלושה ימים בדרך כלל, תלוי באישה, והביוץ מתרחש איפשהו בין היום ה-10 למחזור, ליום ה-14. כלומר, לפני הביוץ ולאחר הביוץ, לא יכולה להיכנס האישה להיריון, ועל כן ימים אלו נקראים "הימים הבטוחים".

מדוע הימים הבטוחים לא בטוחים?

חשוב להבין שגוף האישה אינו מערכת מכאנית או דיגיטאלית, שכאשר מגיע ליום ה-10, מתחיל הביוץ. הביוץ יכול להתחיל 8 ימים לאחר תחילת המחזור, הביוץ יכול להתרחש גם 15 ימים לאחר המחזור. כלומר, ידיעה מדויקת מתי מתחיל הביוץ רק על פי ספירת הימים, אינה אפשרית. ברגע שאין ידיעה ודאית מתי מתרחש הביוץ, לא ניתן להסתמך על הימים הבטוחים על מנת למנוע היריון לא רצוי.

אבחון

איך נזהה שבאמת מדובר באבעבועות

הנגעים מתחילים כשטוחים, וכמובן, אדומים, ומהר מאוד נהפכים לשלפוחיות בעלות נוזל שקוף. בתחילה השלפוחיות תופענה באזור הראש, ואז תתחלנה להתפשט בכל הגוף. 

הנגעים הללו יהיו נגעים ראשוניים שיגלידו ובמקומם יופיעו נגעים חדשים מאזור הידיים, ושוב יתחילו לנוע מטה עד הרגליים.

השלב המדבק ביותר במחלה הוא כאשר הנוזל הופך מוגלתי.

לאחר כשבוע גם פצעים אלה יגלידו ולבסוף יפלו.

כל הגדלים אמורים להיעלם עד 3 שבועות מיום הופעתן.

במצבים חמורים יכולים להופיע כיבים גם ברקמות עדינות בגוף, כמו בפה, באף ובעיניים.

אפשר לקחת טווח בטיחות?

גוף האישה מושפע ממגוון רחב של משתנים הנוגעים לא רק לתהליך הפיזיולוגי של ביוץ, אלא גם להלך הרוח שלה בזמן נתון, מידת הפניות שלה, מצב רוח ועוד. בחודש מסוים יכולה אישה להתחיל תהליך ביוץ לאחר 12 ימים מתחילת המחזור, ובחודש לאחר מכן, הביוץ יכול להתחיל 5 ימים לאחר המחזור. גם אם מנסים "לקחת טווח בטיחות" ולדוגמא לקיים יחסי מין ללא אמצעי מניעה לאחר הביוץ, כיצד אפשר לדעת בוודאות שזה היה ביוץ והוא עבר? אולי מדובר בהתכווצויות ברחם או בקיבה, אשר מדמות תחושת ביוץ, ודווקא החודש הביוץ "החליט" להגיע לאחר 20 יום?

אמצעים נוספים

אילו אמצעי מניעה נוספים קיימים?

אילו אמצעי מניעה נוספים קיימים?

שיטת הימים הבטוחים הינה שיטה מימים עברו בהם לא היו אמצעי מניעה אחרים, והיא בעיקר מסתמכת על נתונים באוויר ולא מספקת שקט. לשמחתנו, היום ישנו מגוון רחב של אפשרויות לאמצעי מניעה, על מנת לא להיכנס להיריון – להלן העיקריות שבהן:

שימוש בקונדום – הגבר יכול להשתמש בקונדום במהלך ביצוע יחסי המין, בדרך זו הזרעים הנפלטים מאיבר מינו נשארים בתוך הקונדום ולא עושים דרכם הלאה לכיוון הרחם. שיטה זו, יש אומרים, מעניקה לגבר את מלוא האחריות, ובמידה והאישה מעוניינת להיות אחראית בלעדית בנושא היריון בלתי רצוי, הרי שלא כדאי להסתמך רק על שימוש בקונדום.

נטילת גלולות – סוגי גלולות שונים, במינון הורמונאלי שונה, מאפשרים למנוע היריון באמצעות נטילת גלולה אחת ליום. חלק מהגלולות ניטלות שלושה שבועות ברציפות ולאחר מכן יש שבוע הפסקה, בחלק מהגלולות הן נלקחות ברצף ללא הפסקה.

ברוב המקרים תפקיד הגלולה הוא למנוע את תהליך הביוץ, ובחלק מהמקרים הגלולה גורמת לשינוי בצוואר הרחם, אשר מקשה על תאי הזרע להמשיך בדרכם אל הרחם. המינון ההורמונאלי בסוגים השונים של הגלולות הינו עיקר הדבר במקרה הזה, מכיוון שלכל אישה מתאים מינון הורמונאלי בהתאם אליה. על כן, לא ניתן ליטול גלולות ללא מרשם רופא וללא בדיקה מקדימה של רופא נשים, שיבחר את הגלולה בהתאם לנתונים האישיים של האישה, גופה, ומצבה ההורמונאלי.

התקן תוך רחמי – שיטה נוספת למניעת היריון היא החדרת התקן תוך רחמי לגופה של האישה. פעולה זו נעשית על ידי גניקולוג, ובשונה מהגלולות, היא אינה מצריכה כל פעולה חיצונית מצד האישה. ההתקן בדרך כלל נבחר לתקופות ארוכות טווח, אינו מפריע לקיום יחסי מין, אולם חשוב להבחין בין התקן הורמונאלי לבין התקן לא הורמונאלי. גם כן חובה להתייעץ עם גניקולוג ולהתאים את ההתקן המיטיב ביותר לאישה.

עוד על

האתר למחלות מין והריון לא רצוי

השתמשו באמצעי הגנה

בדקו את עצמכם מידי פעם כנגד אותן מחלות, וזכרו, ניתן למנוע את רוב המחלות ע"י שימוש באמצעי מניעה בכל פעם שמקיימים יחסים. (בדגש על שימוש בקונדום)